Vad kan banken hjälpa dig med om du blivit utsatt för bedrägerier?

Det sägs ofta att banken alltid kommer hjälpa dig om du har blivit utsatt för bedrägerier men det finns många olika bedrägerier och det är viktigt att veta vart du kan få hjälp och med vad. Vi var nyfikna på hur bankerna arbetar när kunderna blir utsatta för bedrägerier och ringde upp Ingemar Åman, Kundansvarig för stora företag på Swedbank.

Vilka bedrägerier ser du förekommer bland kunderna?

”Nu har vi ju sekretess så det blir lite mer allmänt, men mycket handlar om borttappade kort eller stulna kortuppgifter där bedragare har lyckats genomföra olika köp på antingen privat kort eller företagskort. Vid borttappade kort kan det ju ofta handla om att personen har haft koden i närheten, till exempel i plånboken. Det pratar vi alltid med våra kunder om, att inte hantera koden på det sättet och inte ha den i anslutning till kortet.”

Ett annat brott som de ser händer är att någon kommer in till dem med falsk legitimation och utger sig för att vara någon annan, till exempel firmatecknare, för att ta del av tjänster eller få information som leder till bolagskapningar eller att de kommer över pengar. Ingemar menar att det är vanligare på sommaren när ordinarie personal har semester, ofta passar bedragaren på då.

Vilka bedrägeriskydd ingår i era tjänster?

”Vi erbjuder ju bland annat elektronisk plånbok i våra tjänster där kunden kan förvara koder och liknande, och likaså så har vi en kortförsäkring som innefattar bland annat resor och reseskydd. Men i övrigt gällande bedrägerier så handlar det om att vi pratarmed kunden i förebyggande syfte. Om att inte förvara sin kortkod i anslutning till kortet och liknande”

Om en kund blivit utsatt för bedrägeri där inga pengar försvunnit ännu, kan ni hjälpa till då?

”Nej då kan vi inte göra så mycket. Om man blir utsatt för till exempel ett kortbedrägeri får man ju reklamera och sedan görs en bedömning på hur oaktsam man varit. Man gör en reklamation digitalt och sedan återkopplar vi till kunden.”

Ibland blir ett företags kreditvärdighet förstörd under ett bedrägeri, om det tas lån eller krediter. Det är inte bankerna som har register på våra krediter, utan i de fallen får man vända sig till olika upplysningscentraler eller inkassobolag. Men Ingemar menar att vid vissa fall kan även banken hjälpa till att skriva intyg till kontakter hos inkassobolag eller upplysningscentraler.

Vi undrar också om det är några extrakostnader för att få hjälp med bedrägeribrott, men där säger Ingemar att det bara görs en riskbedömning utefter hur aktsam kunden varit och om det hade gått att motverka. Däremot krävs det alltid en polisanmälan för att banken ska kunna ta upp ärendet.