Allt eftersom antalet nätbedrägerier ökar dyker ordet tvåfaktorsautentisering upp. Ofta används det av säkerhetsexperter som vill att vi skyddar våra konton. Men vad är det egentligen och vad gör det för nytta? Svensk Företagssäkerhet reder ut begreppen. 

Alla använder lösenord på nätet och som företagare brukar mängden konton öka ytterligare. Men de är inte alltid skyddade. En ny rapport från IT-säkerhetsleverantören Tripwire visar att mindre än hälften av företagen använder multifaktorsautentisering för tillgång till administrativa konton.

Samtidigt kan ett lösenord i fel händer skapa stor skada för ett företag. Till exempel kan lösen till ett mailkonto leda till en ID-kapning. Genom att ändra firmatecknare kan en bedragare bland annat teckna nya banklån, tömma kontor och köpa kapitalvaror.

Som ett skydd mot den här typen av ID-kapning tipsar många säkerhetsexperter om tvåfaktorsautentisering. Det är en identitetskontroll med hjälp av två skilda former av information. Tvåfaktorsautentisering kräver både något du vet, som till exempel lösenord och något som du har, till exempel en telefon. Var för sig räcker de inte som identifikation med tillsammans ger de tillgång till ditt konto. En vanlig tvåfaktorsautentisering är att du får en tillfällig kod via sms när du anger lösenordet till ett konto.

Många av de största webbplatserna erbjuder den här typen av verifiering, men inte alla.

Det är inte svårt att komma igång med tvåfaktorsautentisering och det brukar ofta finnas tydliga instruktioner på webbplatserna.

Exempel på företag som erbjuder tvåfaktorsautentisering:

  • Google
  • Microsoft
  • Apple
  • WordPress
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Dropbox
  • Evernote
  • PayPal

Källa: Sentor