Kreditbedrägerierna mot företag väntas öka

Så undviker du att drabbas

Noggrann kontroll av nya kunder, ordentlig kreditbedömning och extra försiktighet vid stora och snabba affärer. Det är några sätt man som företagare kan skydda sig mot att bli utsatt för bedrägeri.

Enligt polisen har antalet bedrägerier ökat stabilt i många år, och många av dem riktar sig mot företag. Att helt förebygga att ens företag utsätts för bedrägerier är omöjligt, men det finns ett antal punkter man kan bocka av som avsevärt minskar risken. Det berättar Tomas Nylander, som är senior analytiker på Bisnode i en sponsrad artikel på di.se.

En vanlig form av kreditbedrägeri är att företag köper varor som de sedan inte betalar för. Ofta har bedragarna tagit över ett existerande bolag, som tidigare varit seriöst. Därför är det viktigt att kontrollera även befintliga kunder, menar Tomas Nylander. Varningslampor kan till exempel vara om hela styrelsen byts ut vid ett och samma tillfälle, eller om någon styrelseledamot är väldigt ung eller har en låg inkomst.

Vid kreditbedrägerierna vill förövarna ofta komma över varor som är lätta att sälja vidare, till exempel telefoner eller byggutrustning, och gör stora beställningar.

– Ofta är dessa väldigt intresserade och tillmötesgående. De vill köpa stora mängder och göra en snabb affär, gärna samma eftermiddag. Det är lätt att förledas av det, ”här är ju en bra kund”. Men det gäller att våga ställa hårda frågor och titta på den ekonomiska bilden. Är det en helt ny kund är man i sin fulla rätt att vara lite jobbig, säger Tomas Nylander.

Andra viktiga säkerhetsrutiner är att göra en noggrann kontroll och en detaljerad kreditbedömning av nya kunder.

– Man kommer inte lyckas undvika alla men man minskar sin risk betydligt. Att få rätt information i rätt tid för att stoppa en leverans blir som en sorts försäkring mot att en förlust eller oönskad kostnad ska uppstå. Tyvärr är många väldigt ovetande om problematiken, säger Tomas Nylander i artikeln.

 

Bisnodes tips – så skyddar du dig mot bedrägerier

Noggrann kontroll av nya kunder
Bedragarna är skickliga och det är bra att ligga steget före. Gör research: Stämmer adressen? Finns det en hemsida?

Gör en detaljerad kreditbedömning
Studera kreditupplysningen och var extra uppmärksam på stora förändringar i närtid. Hur ser styrelsen ut, och har de tidigare konkurser bakom sig?

Håll koll på gamla kunder
Enligt Bisnode beror 80 procent av alla kreditförluster på befintliga kunder – därför är det viktigt att bevaka även deras beteenden.